Header Ads

GBP / USD turun di bawah 1.33, kekal di paras terendah 3 minggu


Pasangan GBP / USD jatuh ke paras terendah sejak 14 September pada 1.3256 pada sesi awal NA dan mula mendaki kembali.Semasa menulis artikel ini, pasangan itu didagangkan pada 1.3277, kehilangan 0.9%, atau 120 pip, pada hari ini.

Terdahulu pada hari ini, GBP berada di bawah tekanan jualan selepas data PMI pembuatan dari UK susut kepada 55.9 daripada 56.9 pada bulan September, kehilangan anggaran pasaran sebanyak 56.4 dan menghakis jangkaan kenaikan kadar BoE pada tahun 2017.

Sebagai tambahan kepada kelemahan GBP, dolar AS menunjukkan prestasi kukuh pada Isnin dengan Indeks Dollar AS menyentuh paras tertinggi 6-minggu pada 93.51 dan terus menimbang pasangan. Data hari ini dari A.S. menunjukkan bahawa aktiviti perniagaan dalam sektor perkilangan di A.S. dipercepat pada kadar yang lebih pantas daripada yang dijangkakan. Lebih penting lagi, butiran lanjut laporan ISM dan Markit kedua-duanya menunjukkan bahawa harga input naik dengan mendadak, mencadangkan peningkatan potensi dalam PPI dalam jangka masa pendek.

Walau bagaimanapun, ulasan Neel Kashkari dalam sesi NA mengehadkan kenaikan DXY, tidak membenarkan pasangan GBP / USD turun lebih rendah.

Kalendar ekonomi esok akan menampilkan data PMI untuk sektor pembinaan di UK, dan jika  bacaan ini mengecewakan,ini akan terus merosot permintaan bagi GBP.

Tiada ulasan