Header Ads

"Trumpflation" Memacu Dolar Untuk Kebangkitan Mingguan Terbesar Pada 2017

"Trumpflation" Memacu Dolar Untuk Kebangkitan Mingguan Terbesar Pada 2017


Dolar tidak berubah pada hari Jumaat, meninggalkannya pada kemuncak mingguan terbesar tahun ini apabila kenaikan hasil Perbendaharaan A.S. yang didorong oleh pelan pembaharuan cukai mencetuskan kekalahan dalam pertaruhan pendek terhadapnya.

Walaupun pasaran yang lebih luas itu kekal ragu-ragu mengenai keupayaan Presiden A.S. Donald Trump untuk menolak pelan cukainya melalui Kongres, ada yang melihat dolar sebagai primed untuk keuntungan yang lebih besar dalam jangka pendek selepas memecahkan julat yang ditetapkan.

"Apa yang anda lihat adalah penutupan am daripada beberapa kedudukan dolar yang pendek tetapi untuk itu dapat dikekalkan, kami perlu lebih terperinci mengenai rancangan fiskal Trump dan melihatnya berjalan," kata kepala pengurusan portfolio mata wang untuk EMEA di State Street Penasihat Global, yang menguruskan aset bernilai $ 2.61 trilion.

Indeks dolar, bakul dolar dari mata wang berbanding rivalnya, sedikit berubah pada 93.05.

Ia telah mendapat lebih daripada 1 peratus minggu ini, meletakkannya di landasan untuk prestasi mingguan terbaiknya sejak Disember, didorong oleh kenaikan hasil A.S..

Penanda aras dua tahun hasil naik lebih daripada 20 mata asas pada minggu terakhir untuk mencecah paras tertinggi sejak Oktober 2008, sebelum menetap sedikit di bawah paras tersebut pada tahap 1.46 peratus.

Trump pada hari Rabu mencadangkan kadar cukai yang lebih rendah untuk perniagaan dan individu sebagai sebahagian daripada perbaikan menyeluruh kod cukai A.S..

Data ekonomi A.S., termasuk indeks harga perbelanjaan penggunaan peribadi untuk bulan Ogos kemudian, juga dalam fokus, sementara gambaran teknikal untuk dolar telah berubah positif.

Indeks dolar menjunam melebihi purata 50 hari bergerak minggu ini, tahap yang didagangkan di bawah sejak April 2017.

Sementara itu euro menanggung kerugian dan bersedia untuk penurunan bulanan pertamanya sejak bulan Februari kerana keputusan pilihan raya negara Jerman mendorong beberapa pengambilan untung dalam perhimpunan dua angka tahun ini.

Mata wang tunggal telah didagangkan sebanyak 0.3 peratus, berhampiran paras tertinggi pada hari ini iaitu $ 1.1816 pada beberapa penutup sebelum suku akhir. Ia sedikit berpindah dengan data yang menunjukkan inflasi zon euro adalah naungan di bawah jangkaan untuk bulan September.

Euro telah jatuh 1.16 peratus setakat ini minggu ini, penurunan mingguan pertama dalam tempoh tujuh bulan. Strategi di Bank of America Merrill Lynch mengatakan masih berpotensi masih berada di kedudukan zon euro dan euro yang besar walaupun rali minggu ini.

"Ini menunjukkan bahawa penarikan balik kedudukan euro pendek ini mungkin lebih relevan untuk jangka panjang dan boleh membawa kepada euro yang lebih kukuh pada tahun-tahun yang akan datang, memelihara segala-galanya yang berterusan," kata mereka dalam nota mingguan.

Inflasi dalam blok mata wang 19 negara adalah 1.5 peratus, tidak berubah dari bulan Ogos dan satu tanda di bawah jangkaan pasaran sebanyak 1.6 peratus. ECB mensasarkan inflasi di bawah 2 peratus.

#Fundamental

Tiada ulasan