Header Ads

Penyata RBA Pada Bulan Oktober Ini


Bank-bank akan memasuki pasaran apabila ada sesuatu news pada negara tersebut,salah satunya adalah keputusan RBA. Inilah yang perlu anda ketahui jika anda trader bagi pair AUD.

Mengapa perkara ini penting?

Bagi newbie di luar sana, kami memberikan anda versi Quick Cliff Notes dari keputusan dasar monetari Reserve Bank of Australia. Anda lihat, bank-bank pusat seperti RBA ditugaskan untuk mengekalkan kestabilan harga dan diberi alat dasar seperti kadar faedah dan bekalan wang supaya mereka dapat stabilkan matawang tesebut.

Apabila ekonomi berkembang pesat dan paras harga meningkat dengan cepat, policymakers boleh meningkatkan kadar faedah untuk memastikan segala-galanya di cek. Di sisi lain, apabila ekonomi sedang berkontrak atau tidak berkembang dengan cepat dan inflasi semakin meningkat, pegawai bank pusat boleh memutuskan untuk menurunkan kadar faedah untuk merangsang aktiviti pemberian pinjaman dan perbelanjaan.

Sekarang perubahan kadar faedah atau jangkaan seperti itu adalah salah satu pemacu terbesar bagi tindakan harga forex, jadi pedagang biasanya memberi perhatian kepada pengumuman bank pusat dan cuba melihat sebarang perubahan dalam dasar berat sebelah.

Apa yang berlaku kali terakhir?

Dalam kenyataan RBA September, Philip Lowe dan pasukannya optimis dengan mengatakan bahawa mereka masih mengharapkan ekonomi "secara beransur-ansur meningkat menjelang tahun yang akan datang." Walau bagaimanapun, mereka juga menegaskan bahawa pertumbuhan upah mungkin akan lemah kerana kekuatan AUD mengekalkan tekanan harga.

Minit mesyuarat ini memberi tumpuan kepada pekerjaan, memandangkan pertumbuhan pengambilan pekerja dijangka berterusan dan mungkin menyumbang kepada gaji yang lebih teguh. Walau bagaimanapun, mereka mengatakan bahawa "penghargaan lebih lanjut terhadap dolar Australia dijangka akan menghasilkan peningkatan yang perlahan dalam pertumbuhan dan inflasi."

Apa yang diharapkan untuk penyataan RBA Oktober?

Bank pusat Australia secara meluas dijangka mengekalkan kadar faedah terus pada tahap 1.50% sekali lagi.

CPI telah jatuh dari 0.5% pada Q1 kepada 0.2% pada Q2 manakala pertumbuhan upah gaji menunjukkan bahawa inflasi mungkin tidak akan meningkat dalam masa terdekat.

Walaupun pertumbuhan KDNK telah lebih kurang selaras dengan ramalan RBA untuk separuh pertama tahun ini, aktiviti eksport untuk bulan Julai dan Ogos telah melambatkan dan menandakan sumbangan yang lebih rendah kepada prestasi keseluruhan. Kini ini penting untuk Land Down Under kerana ekonominya sangat bergantung kepada perdagangan.

#Fundamental

Tiada ulasan