Header Ads

Preview NFP: Bilangan Buruk Akan Memberi Impak Kepada Keputusan Fed


Laporan bulanan US Nonfarm Payroll sekali lagi, akan dikeluarkan, jangkaan yang rendah, di tengah-tengah ribut yang melanda Texas dan Florida pada bulan itu, menyebabkan kerosakan yang melampau dan menghentikan aktiviti dalam banyak sektor selama beberapa hari. Ekonomi AS dianggarkan telah menambah 90,000 pekerjaan baru pada September, jauh di bawah purata tahun ini, walaupun kadar pengangguran dijangka kekal tidak berubah pada 4.4%. Upah dianggarkan meningkat pada awal bulanan, naik 0.3% daripada 0.1%, sementara purata pendapatan setiap tahun tidak berubah pada 2.5%. Upah yang rendah adalah penghalang kepada ekonomi AS, kerana ini bermakna inflasi akan tetap terkawal.

Di hadapan kejadian tersebut, kaji selidik pekerjaan ADP menunjukkan bahawa sektor swasta menambah 135.000 pekerjaan baru pada bulan ini, sedikit di atas 125 ribu ramalan, tetapi jauh lebih rendah dari sebelumnya, diturunkan ke bawah menjadi 228 ribu. Ia adalah bacaan terendah sejak Oktober 2016, satu tanda amaran pertama laporan Nonfarm Payroll.

HotForex Bonus

Laporan dakwaan pengangguran mingguan adalah lebih baik daripada yang dijangkakan, memberikan dolar AS rangsangan jangka pendek menjelang data, seperti tuntutan 260,000 pada minggu yang berakhir 29 September, berada di bawah jangkaan pasaran.

Walau bagaimanapun, dan tanpa mengira kemungkinan kemerosotan penciptaan pekerjaan, sektor ini telah mencapai prestasi yang sihat selama beberapa tahun, dan laporan yang bising yang semua orang telah menetapkan harga, harus mempunyai kesan terhad kepada keputusan Rizab Persekutuan AS. Kemungkinan kenaikan kadar faedah pada bulan Disember akan datang sekitar 72% menjelang laporan itu. Jika angka itu adalah kekecewaan besar, dan terutamanya dengan upah turun, dolar akan lebih rendah berbanding EUR, JPY dan AUD, yang paling terjejas oleh kenaikan jangkaan kenaikan kadar faedah di Amerika Syarikat. Laporan kerja yang kuat, dengan pertumbuhan upah, sebaliknya, harus menyokong dolar AS terhadap semua saingan utamanya, tetapi perhimpunan di pip mungkin kurang menarik.

#Fundamental

Tiada ulasan