Header Ads

Sepanyol: Catalonia Tidak Mengumumkan Kemerdekaan


Carles Puigdemont, perdana menteri Catalonia, tidak menyebut pernyataan kemerdekaan unilateral dalam ucapannya malam tadi dan jika Catalonia mengisytiharkan kemerdekaan, kerajaan pusat mungkin bertindak balas dengan mengawal wilayah itu, Steven Trypsteen Economist di ING.

"Dalam ucapan malam tadi, Puigdemont tidak menyebut pernyataan kemerdekaan sepihak, tetapi dia mengatakan bahawa situasi Catalan memerlukan mediasi dan dialog, walaupun tidak jelas siapa yang harus menengah. Suruhanjaya Eropa mengulangi bahawa ini adalah perkara internal Selasa, namun , Puigdemont berkata dalam satu wawancara dengan BBC bahawa Catalonia akan mengumumkan kemerdekaan 48 jam selepas semua undi dikira, mengatakan mereka mungkin akan mempunyai semua undi pada akhir minggu ini yang menyatakan bahawa mereka akan mengisytiharkan kemerdekaan pada hujung minggu atau awal minggu depan dengan dua pernyataan yang berbeza sangat sukar untuk menilai apa yang sebenarnya dilakukan oleh pemerintah Catalan. "

HotForex Gold & Silver

"Jika Catalonia mengisytiharkan kemerdekaan, kemungkinan Mariano Rajoy, perdana menteri Spanyol, akan menggunakan Pasal 155 dari perlembagaan Spanyol dan dengan demikian mengendalikan wilayah autonomi Catalonia. Untuk melakukan ini, mayoritas mutlak diperlukan di Senat Spanyol oleh Rajoy Partido Popular pada hari Selasa lalu, Raja Sepanyol menyerukan pembentukan semula perintah perlembagaan di Catalonia. Dia tidak meminta dialog. Ucapan itu memperkuat kedudukan Rajoy, meskipun kandungan ucapannya mestilah diluluskan oleh Rajoy. Seperti Rajoy mencetuskan Perkara 155, dia boleh meminta pemilihan serantau baru di Catalonia.

"Bagaimanapun, tidak jelas bagaimana ini dapat meneutralkan krisis. Dalam tinjauan terbaru yang dilakukan sebelum referendum pada tarikh sokongan parti separatis di Catalonia sama dengan pemilihan Catalan pada 2015. Namun, peristiwa-peristiwa baru-baru ini mungkin telah meningkatkan dukungan untuk kemerdekaan baru di Catalonia dapat berarti bahwa partai separatis mendapatkan lebih banyak kursi di parlemen Catalan. "

"Hasil Yield 10y Sepanyol meningkat lebih tinggi kepada 1.78%, yang datang dari kira-kira 1.60% sebelum referendum, yang kemungkinan akan meningkat lagi jika krisis terus meningkat."

#Fundamental

Tiada ulasan