Header Ads

RBA kekalkan kadar 1.50% , AUD yang semakin meningkat akan melambatkan pertumbuhan ekonomi


Reserve Bank of Australia (RBA) pada mesyuarat dasar monetari Oktober, mengekalkan dasar tersebut, kadar tunai rasmi (OCR) tidak berubah pada rekod terendah sebanyak 1.50%, seperti yang dijangkakan.

Kenyataan RBA: "Kadar faedah yang rendah terus menyokong ekonomi Australia. Mengambil kira maklumat yang ada, Lembaga memutuskan bahawa memegang pendirian dasar monetari yang tidak berubah pada mesyuarat ini akan konsisten dengan pertumbuhan ekonomi yang mampan dan mencapai sasaran inflasi dari masa ke masa. "

Berkenaan dengan paras semasa dan nilai Aussie, RBA berkata: "Dolar Australia telah meningkat sejak pertengahan tahun, sebahagiannya mencerminkan dolar AS yang lebih rendah. Kadar pertukaran yang lebih tinggi dijangka akan menyumbang kepada tekanan harga yang berterusan dalam ekonomi. Ia juga menimbang untuk melihat output dan pekerjaan. Kadar pertukaran yang tinggi akan dijangka akan menghasilkan peningkatan yang lebih perlahan dalam aktiviti ekonomi dan inflasi daripada ramalan yang ada sekarang. "

#Fundamental

Tiada ulasan